Ellemiek in Toronto

Openbaar vervoer

Afgelopen zaterdag zijn we naar de Nederlands bazaar geweest. Dit is een (rommel)markt die 1 keer per 2 jaar word georganiseerd. Er worden nederlandse producten verkocht, zoals, kaas, peperkoek, hagelslag, stroopwafels, enz. En daa rnaast ook delfs blauw, kerst dingetjes, chocolade letters. En dan was er een rommel markt, en verkochten ze tweede hands Nederlands en engels talig boeken. Het was er gezellig druk. Met de obrengst van de markt worden arme Nederlandse gezinnen in Toronto en omstreken ondersteund en krijgen een voedsel pakket met kerstmis enzo. Een zeer goed intiatief dus.

Laat ik eens iets vertellen over het openbaar vervoer in Toronto. Je hebt hier bussen, metro's en streetcars. Dit laatste zijn trams van 1 wagon lang en zien er meer uit als een toeristen attractie dan als een geschikt openbaar vervoer middel. Maar toch worden ze best veel gebruikt. Het probleem met zowel de bussen als de streetcars is, dat er geen duidelijke dienst regeling is. Je moet maar gewoon bij de halte gaan staan wachten tot er 1 langs komt. En dit kan soms meer dan een half uur duren, en dan komen er 3 achter elkaar. Het andere is dat je ook precies moet weten welk bus je moet hebben, bij welek halte deze wel en niet stopt en op welke kruising je moet uitstappen. Dit word wel omgeroepen in de bus, maar de haltes zijn erg dicht bij elkaar. Als er meer dan 30 seconden tussen 2 haltes zit is dat lang. Op de bus kun je wel zien van waar naar waar die rijd, maar dat is niet heel duidelijk. Daarnaast heb je ook bijvoorbeeld nog bus 91 en 91A. Die rijden dezelfde route, behalve het laatste stukje, of de ene heeft net een iets andere route op een bepaald stuk.

Binnen toronto is TTC verantwoordlijk voor al het openbaar vervoer. De kosten: CAD 2,50 hoe lang/kort je rit ook is, zolang het maar in 1 richting is. Daarnaast zijn er ook dag, week en maandkaarten. Dan heb je nog zoiets als de Greater Toronto Area (GTA). Dit is Toronto, en een aantal plaatsen eromheen. Buiten de TTC regio zijn het allemaal losse vervoers maatschappijen met hun eigen tarieven, dienst regeling en lastige bus schema's.

Het makkelijkste is de metro. Je moet weten of je naar Noord, Zuid, Oost of West moet. En dan gewoon bordjes volgen binnen de metro stations. De metro's rijden in het weekend 1 keer per 10 minuten, meestal vaker, en door de weeks meestal iedere 3 minuten. Ze zijn erg lang en er is veel ruimte in. Ze zijn alleen erg lawaaig. Het enige verwarrende is dat hetzelfde station op 2 metro lijnen verschillende namen kan hebben. Er is een metro lijn en die heet de Bloor lijn, en gaat als het ware onder heel Bloor street door. Een andere Metro is de Yonge, Spadina, University line, en die gaat onder Yonge street door. Op de Bloor metro lijn is een halte en die heet Yonge. Hier kruist de Bloor metro de Yonge, Spadina, University lijn. En op die lijn heet die halte Bloor. Logisch, en toch ook wel verwarrend.

Treinen zijn er ook, maar dat is helemaal iets voor toeristen. Je mag maar heel beperkt bagae meenemen, er staan mensen om uit te leggen waar je trein in en uit moet en er zijn wacht ruimtes, bijna als op een vliegveld. Ik ben nog niet met een trein gegaan, en weet ookniet of ik dat ga doen. Maar ik heb wel het grote trein station van Toronto bezocht en dan zie je meteen al dat met de trein reizen echt iets speciaals is.

Ik weet dat het Nederlandse OV niet altijd ideaal is, maar ze kunnen er hier nog best iets van leren. Daarnaast moet ik er wel bijzeggen dat Toronto zelf, en helemaal de GTA ongeveer zo groot zijn als de hele randstad, en er ongeveer 1.2 miljoen mensen wonen. Dan is het te begrijpen dat het niet allemaal zo makkelijk en dicht bij elkaar ligt als in Nederland.