Ellemiek in Toronto

Polen

Polen is een erg mooi land, en de meeste mensen zijn gastvrij. Vooral Krakow heeft mij erg aangetrokken, en als ik binnenkort nog eens een plek zoek om op vakantie te gaan dan is het naar Krakow.

Mijn reis in polen is begonnen in Poznan. Op dat moment was daar een voetbal wedstrijd. Poznan is een mooie stad. Voor de Euro 2012 hebben ze heel veel gedaan aan de infrastructuur. En overal lopen vrijwilligers rond om je met je vragen te helpen. Ze dragen oranje hesjes en buttons met vlaggen voor de talen die ze spreken. Met de trein ben ik zonder problemen in Warschau gekomen. Een van de assisten in opleiding heeft mij na de training mee genomen door Poznan en me ook geholpen om alles voor de trein te regelen. In Polen hebben niet de sporen maar de perrons een nummer. Dus aan 1 perron liggen 2 sporen. Je weet vaak dus op het laatste moment of de trein links of rechts komt. Een beetje het idee van de treinen bij schiphol.

Met de trein naar Warschau was een mooie rit. Treinen geven je echt de kans om het land te zien. In Warschau nog een stukje lopen naar mijn hotel. Warschau is echt te groot voor mij. Te veel mensen, luidruchtig, toeterende auto's. Ik was dus blij dat het eerste ziekenhuis waar ik naar toe moest niet in Warschau zelf lag, maar in Otwock. Dit is ongeveer een uur buiten Warschau, in de bossen. Het laatste stuk van de route vraag je jezelfs af of ze niet de verkeerde afslag genomen hebben en je ergens in the middle of nowhere uitkomt. Dit ziekenhuis is een prive ziekenhuis en is echt heel mooi om te zien. Het is ook een monument.

Op donderdag ben ik weer naar een ander ziekenhuis gegaan, en 's avonds heb ik op warschau centraal trein kaartjes gekocht. Samen met mijn collega, de sales manager zijn we naar Krakow gegaan. Rond warschau is het land vlak, maar bij Krakow ben je echt in een heuvel landschap.

Krakow was vroeger de hoofdstad van Polen, en er staat nog steeds een groot kasteel, en heel veel oude huizen. Ook de kelders zijn heel speciaal. Om de stad niet te hoog te laten worden zijn mensen maar in de grond gaan bouwen. Soms wel 4 verdiepingen. En al deze kelders waren met elkaar verbonden zodat iedereen snel naar het kasteel kon vluchten als dat nodig was. Nu wordende keldrs gebruikt voor restaurants, voor winkels, en voor opslag. En het poolse eten is erg lekker. Van de Wodka ben ik natuurlijk afgebleven.

Reacties

Reacties

Mehdi

He schriven is heel mooi, als een film. Ik vind zichzelf daar.

Elly

Jouw reisbeschrijvingen zijn boeiend om te lezen!
Ik heb je ervaringen in Polen ook aan opa Sjaak voorgelezen! Vond hij prachtig! Hij haalde daarna herinneringen op van de weken die hij - ongeveer 21 jaar geleden- samen met oma Truus met de caravan Polen bezocht. Ze namen toen ook deel aan de WJD in Chestochowa! Veel groeten!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!