Ellemiek in Toronto

Hoogstaande techniek uit de 21ste eeuw en zadelpijn

Je zal je misschien afvragen wat hoogstaande techniek uit de 21ste eeuw en zadel pijn met elkaar te maken hebben. Eigenlijk niet zoveel, al zou het ene misschien iets aan het andere kunnen doen.

De hoogstaande techniek waar ik het in dit geval over wil hebben is de techniek die de streetcars (een soort van trams) hier gebruiken om wissels om te zetten. Wat gebruiken ze dan voor techniek? Geavanceerde sensor technieken,speciale verwarming, hebben ze dan geen last van bevroren wissels? Het omzetten van een wissel gaat als volgt: Streetcar stopt voor de wissel, de machinist stapt uit, met een soort van koevoet. Hij/zij loopt naar de wissel, en zet deze met behulp van de koevoet en een hoop brute kracht om. Machinist gaat weer terug naar de streetcar en deze kan verder. Nou ja, je hebt in ieder geval geen problemen met kappotte wissel verwarming en als de wissel bevroren is pluk je gewoon een paar omstanders van de straat en laat je helpen.

En toen het tweede stuk van de titel, zadelpijn. Mehdi en ik zijn gister naar de Toronto islands geweest. Dit is een serie eilanden in lake Ontario. Het is een paar minuutjes met de veerboot vanaf downtown Toronto. De Toronto Islands bestaan eigenlijk uit 3 aan elkaar geschakelde eilanden: Ward's eiland, Centre Island en Halan´s Point. Op dit laatste ligt het city airport. Centre island heeft een attractie park, een pier en een aantal stranden en op Ward´s Island is vooral de natuur van belang. Auto´s zijn niet toegelaten op de eilanden. Hier staan ook een paar vakantie huisjes. Daarnaast is er een School, een brandweer kazerne en een water treatment fabriek. Je mag je eigen fiets voor niks meenemen op de veerboot en je kunt op het eiland ook fietsen huren. Ze verhuren normale fietsen, tandems, en 2 en 4 persoons quadracycles. Dit laatste zijn eigenlijk fietsen met 4 wielen, trapauto´s. Ik had mijn fiets meegenomen op de veerboot, maar omdat Mehdi geen fiets heeft, en de afstanden te groot zijn om te lopen hebben we beslaoten om maar een fiets te huren, een tandem. Het is nog best wel lastig om met zo´n ding te fietsen, vooral het opstappen en wegrijden. En als je collega fietser niet zo iets minder goed in fietsen is, is achterop zitten ook niet altijd even prettig. Maar we hebben het er zonder kleer scheuren vanaf gebracht, en een ontzettend leuke dag gehad.

Waar komt die zadelpijn dan vandaan, vraag je je misschien af. Nou ik was vanaf huis eerst naar de universiteit gefietst, en toen naar de veerboot. toen op het eiland een hoop fietsen, en daarna weer naar huis. De fietsen hebben geen vering, harde zadels, en de wegen hier zijn niet al te best. Door de vorst zitten er een hoop gaten en kuilen in. Als je daar maar lang genoeg overheen fiets krijgt iedereen zadelpijn.

Mehdi

"als je collega fietser niet zo iets minder goed in fietsen is", sprek over ik ?!

patricia

hoi mehdi,ellemiek

ja ik vrees van wel,maare ellemiek ik had zn email adres niet dus dan maar even zo,leuk om je even gesproken te hebben vd week.
een lieve groet van patricia