Ellemiek in Toronto

Eerste indrukken Seoul

Na een lange vlucht met weinig slaap ben ik vandaag rond het middag uur, lokale tijd, aangekomen in Seoul. Ik ben met de airport rail en de metro naar mijn hotel gegaan. Hier doe je bijna 2 uur over. De metro zat voornamelijk onderdeel grond, en de trein ook. Maar op de stukken dat ze boven de grond reden zie je grote gebouwen, vooral heel hoog. En daarnaast allemaal stenen huizen, winkels. Als je ergens natuur zien is het landschap bruin, en weinig groen. Dit zal wel met de seizoenen te maken hebben, of misschien is het hier nooit groen? Wat mij meteen opvalt is hoe ze proberen om hier grote massa's mensen te sturen. Wat bedoel ik precies: bij de trein en metro stations staan voetjes op de vloer getekend om te laten zien waar je in de rij moet gaan staan, en iedereen gaat ook in de rij staan. Niet zoals in nederland in een halve cirkel om de deuren. Nee, netjes achter elkaar. Op straat liggen vaak 2 zebrapaden naast elkaar. Een om van jou kant naar de overkant te gaan en een als je van de overkant naar jou kant komt. Ik kan me voorstellen dat dit hard nodig is als het erg druk is. Iets ander dat opvalt is dat iedereen voortdurend met zijn/haar mobiel bezig is. Ik stapten een lift waar 10 mensen in stonden. Ze waren alle tien met hun telefoon bezig. Nog iets dat opvalt alle veiligheids voorschriften en filmpjes. In de metro lieten ze voortdurend zien wat je moet doen als er brand uit breekt, waar je de gas maskers kan vinden en nog meer van zulke dingen. Bij elke roltrap staat de je de railing vast moet houden, en op moet passen met naald hakken en losse veters. Overal staan televisie schermen en stickers die waarschuwen en uitleggen wat je moet doen in het geval van een ramp. Zelfs op mijn hotel kamer hangt een nood zaklamp. Ik hoop dat ik al die instructies niet in de praktijk hoef te brengen. Nadat ik bij mijn hotel was aangekomen, ben ik naar de techno market gegaan. Ik was op zoek naar een supermarkt en de mensen van het hotel zeiden dat ik daar moest gaan kijken. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Dit is een reusachtig winkel centrum. Op de 9de verdieping was een soort foodcourt. Daaronder 3 verdiepingen met telefoons, laptop, pc's en andere elektrische apparatuur. En een verdieping heeft denk ik het oppervlak van een voetbal veld. Echt heel groot. Dan nog 2 verdiepingen met huishoudelijke apparatuur, maar alleen maar apparatuur met een stekker. Dan noteer electronica en ook nog een verdieping met kleding. En eigenlijk bestond alles uit kleine winkels, een beetje als de bijenkorf. 9 verdiepingen bijenkorf met een grote van een voetbal veld verdieping. Dat is nog niet alles. Daarnaast lag er op de beganegrond een winkel centrum, waar ze ook dingen zonder stekker verkopen. En dan in de kelder de grootste supermarkt die ik ooit gezien heb. En ik heb in toronto best grote winkels gezien, maar dit versloeg alles. En ze verkochten hier volgens mij ook alles wat je maar in een supermarkt kan verkopen. En overal in de supermarkt kon bedingen proeven, bij ieder gang wel iets. Bij de vers producten stonden ook nog mensen van alles te roepen, waardoor het wel een markt leek. Op de weg van het hotel naar dit winkelcentrum ben ik langs een verschillende marktkraampjes gelopen. Wat je hier ziet is dat heel veel mensen op straat eten aan het bereiden zijn. Ik heb kastanjes gezien, mais, rijst, en een hele boel dingen waarvan ik geen idee heb wat het is. In het vliegtuig heb ik een koreaanse maaltijd gehad met vis. Deze was voor mij bijna te pittig, maar alle koreanen deden daar nog een flinke lading sambal achtig spul bij. Ik ben nieuwsgierig naar hoe pittig het eten hier is, maar daarom durfde ik op straat nog niks te kopen. Morgen heb ik een dag vrij en dan moet ik maandag aan het werk. Het tijdsverschil met Nederland is 8 uur. Ik weet nog niet wat ik morgen ga doen. Tot nu toe valt de drukte me nog wel mee, maar het is natuurlijk weekend. Ik denk dat het maandag wel een heel stuk drukker zal zijn.

Reacties

Reacties

Trixi

Gefeliciteerd! Je bent goed aangekomen! Fijne weekend :)) Trixi

Ria

fijn dat je goed aangekomen bent, slaap lekker

Harry

Hoi, Ik herken uit je verhaal heel veel van Tokyo:
- het sturten van de stromen bij de metro, dat doen ze daar ook met poortjes en voetjes op de vloer.
- de veiligheids aanwijzingen
- de hele grote winkels op heel veel verdiepingen

patricia

leuke tijd daar hoop dat je iets te eten vindt waarmee je niet in brand staat,geniet en werk ze.
ik vint het echt leuk om weer mee te lezen.
doeg he
patricia

Elly

Dag Ellemieke,

Wat een indrukwekkende ervaringen weer!

Ben benieuwd wat je morgen gaat doen!

Fijn dat je ons weer mee laat beleven!

Elly

Marianne

Hoi Ellemiek
wat een andere wereld hé, leuk hoe je het zo vertelt, zie het helemaal voor me. Succes met je werk en alles wat je mee maakt.......

An Kemp

Hallo Ellemiek
Als je nog niet een goed aanpassingsvermogen had, zou je het nu krijgen
Fantastisch dat je ook alles zo goed kunt verwoorden
Ik wens je en vraag voor jou ,dat alles goed mag gaan
An Kemp

Epi Hanssen

Proficiat dat je weer goed geland bent en de weg al gevonden hebt in de voetbalterreinen! Je bent een goede
verslaggeefster ! Dank weer voor dit reisverhaal.We gaan met je mee!!!Groetjes en succes daar.Epi

cora

Hoi Ellemiek,
Ik sluit me aan bij de anderen. Ik geniet van jouw verslagen. Zo neem je ons mee op jouw wereldreizen. Dank je wel.
Veel succes morgen als je moet werken. Hoop dat de vertaling goed gaat en dat ze ook yes bedoelen als ze yes zeggen. :)
Groetjes,
Cora.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!