Ellemiek in Toronto

Koffer al weer gepakt

Dinsdag, woensdag en ook vandaag heb ik gewerkt.

Dinsdag ben ik door onze reseller hier meegenomen naar een ziekenhuis om onze klanten daar te helpen met de software. De reseller zou dat eigenlijk zelf moeten doen, maar weet te weinig van de producten om dat te doen. Dit was ook niet de software waar ik normaal mee werk, maar ik wist genoeg om de meeste vragen te kunnen beantwoorden en ze te laten zien hoe ze de software moesten gebruiken. Daarna hebben ze me terug gebracht naar het hotel.

Om 5 uur had ik moest ik nog een demo van de software geven bij een ander ziekenhuis. Dit was ongeveer 50 minuten met de metro, en daarna nog een klein stukje lopen. Het was even zoeken, want zo ver buiten het centrum van seoul staat de naam van het ziekenhuis alleen in het Koreaans. Hoe verder je uit het centrum gaat hoe minder koreaans er gesproken en geschreven staat. Maar dit ziekenhuis heb ik gevonden en deze artsen waren heel enthousiast. Zij willen de software graag kopen en als ze dat doen mag ik misschien in Juni of Juli nog een keer terug komen. Hopelijk is het dan wel wat groener hier.

Op woensdag moest ik om 10 uur bij het Severance hospital zijn. In seoul zijn meer dan 100 ziekenhuizen. Dat moet ook wel met zoveel mensen. Deze ochtend heb ik voor het eerst een drukke, volle metro meegemaakt. Je kon nog net je verplaatsen, maar zitten was niet mogelijk. Maar goed, het was niet ver en omvallen kon je toch niet. Soeul heeft ongeveer 15 verschillende metro lijnen, maar lijn 2 is de drukste. Deze gaat in een kring door de stad, en alle andere lijnen kruisen deze. Mijn hotel en ook dit laatste ziekenhuis liggen in de buurt van lijn 2.

De installtie en training ging heel goed en ze waren erg tevreden. De doktor heeft mij meegenomen naar het restaurant van het ziekenhuis zodat ik cht koreaans eten kon proberen. Ik heb Bibimbap gegeten. Dit is rijst met van alles erbij dat je er dan doorheen moet gooien. De pittige saus is apart, dus je kunt er zoveel bij doen als je zelf wilt. Voor mij dus maar een klein beetje. Daarnaast gaven ze nog iets met ei, een soep, zeewier, een aardappel salade en rettich met een soort van chili saus. Het meestal was erg lekker, maar het zeewier vond ik niet te eten. Ze vonden dat ik erg goed met stokjes kon eten en zeker met metalen stokjes. Dat is nog lastiger dan houten omdat ze gladder zijn.

Gister avond ben ik in mijn hotel gebleven, want we hadden wat problemen met data voor de software en die moest ik naar nederland sturen . Dan duurde nogal lang omdat de internet verbinding die ik hier heb niet zo goed is, maar ook dat is goed gekomen. En vanochtend toen ik wakker werd was er zelfs al een oplossing voor het probleem.

Ik moest vandaag terug naar het ziekenhuis om de installatie en training af te ronden en de doktor was echt heel verrast en blij dat er al een oplossing was. Dat had hij niet verwacht. Ik heb hem ook heel veel informatie gevraagd of MRI in Korea en wat hij verwacht dat er in de toekomst gaat gebeuren. Hij denkt dat meer ziekenhuizen dit zullen gaan gebruiken, niet alleen in Korea, maar ook in Japan. Wie weet mag ik dus ook nog een keer daar naar toe.

Naar het ziekenhuis toe ben ik weer met de metro gegaan. Deze keer was het echt vol. Ik kon niet voor of achteruit en oip elk station stapte nog steeeds mensen in ook al had je het idee dat er niemand meer bij paste. Bij het station waar ik eruit moest kon ik ook niet veel anders dan uit de trein gaan. Ik werd er gewoon door de mensen uit geduwt. Een heel aparte ervaring. Aangezien ik langer en steviger ben dan de meeste Koreanen was het niet eng, maar ik kan me voorstellen dat als klein en wat magerder bent dit niet echt fijn is om mee te maken. Ik had natuurlij kalle verhalen van overvolle metro's wel eens gehoord, maar toch wel anders om daar zelf ook in te staan.

Vandaag was ik om 1 uur klaar in het ziekenhuis en ben toen naar mijn hotel gegaan. Daar heb ik mijn reisgids van Seoul gepakt en ben de stad in gegaan. Deze keer met een iets gerichter plan van wat ik nog wou gaan bekijken.

Ik ben naar het Deoksu paleis gegaan. Dit is een ander paleis uit de Joseon Dynasty. Dit is de periode waarin alle 5 de paleizen van seoul gebouwd zijn. Dit paleis is wat moderner dan de andere. Tot 1900 werden hier vaker buitenlandse diplomaten ontvangen en daarom zijn er een paar wat meer westerse gebouwen. Ook hier hebben ze poortwachters en een wisel ceremonie met veel muziek. Wat me opvalt aan dit paleis, en ook aan het andere, is dat het er erg rustig en kalm is binnen. Dit paleis ligt in een van de drukste stukken van seoul, maar binnen de muren hoor je bijna geen auto's. Je hoort veel vogels. En er zijn natuurlijk wel toeristen, maar het is een soort oase van rust. Heel apart in zo'n hectische stad.

Daarna ben ik naar Cheonggyenchoen gelopen. Dit was tot begin jaren 70 een riviertje waar veel mensen bij elkaar kwamen, voruwen de was deden, er waren winkels en zelfs huizen omheen werden gebouwd. Langzaam maar zeker is dit toen verandert in een snelweg. In 2005 hebben de inwoners van seoul besloten dat het vanwege het milieu en het uiterlijk van de stad beter was om deze snelweg weg te halen en er weer een rivier voor in de plaats te laten stromen. Dit is een ontzettend mooi gebied geworden. Je kunt er goed wandelen, en omdat het wat dieper ligt dan de omliggende straten is het ook hier heel rustig en is er minder stads lawaai. Dit waren de laatste 2 dingen die ik echt nog wou zien. Vandaag was het trouwens warm en zonnig en dus ook fijn om buiten te zijn.

Daarna weer terug naar mijn hotel. Volgens mij had ik al eerder vertelt dat mijn kamer vloer verwarming heeft. Deze kan ik niet regelen en het is dus heel warm als ik op mijn kamer ben. En blijkbaar doet de airco het alleen 's nachts, want overdag blaast hij warme lucht. Ik heb dat nagevraagd bij het hotel en dat is omdat het winter is. Nou, ik kan niet slapen als het 25 graden op mijn kamer is, maar gelukkig kan hier wel een raampje open.

Mijn koffer is gepakt en morgen om 14:55 lokale tijd vertrekt mijn vliegtuig naar nederland. Vanaf mijn hotel naar het vliegveld is nog ongeveer 1.5 uur, dus ik moet op tijd vertrekken. En dan ben ik als alles goed gaat vrijdag rond 18:30 nederlandse tijd weer op schiphol. Dan zit mijn avontuur in Korea er weer op. Ik moet zeggen dat ik hier best nog wel eens terug wil komen. De mensen zijn ontzettend vriendelijk, ik heb nooit het gevoel gehad dat ik in een onveilige situatie zit en ik ben niet eens heel bang voor diefstal of zo. Dat is hier toch heel anders dan bijvoorbeeld in Moskou.

Reacties

Reacties

Trixi

Toll, Ellemiek, wie Du diese Situation gemeistert hast! Glückwunsch! Für morgen guten Flug en... tot spoedig!

Jacqueline

Leuk hoor Ellemiek om alles te lezen van een zo`n heel andere wereld!
Goede reis naar huis!

epi hanssen

Welkom weer in onze stad,die zeker een miniatuurtje
voor je is, na Toronto en Seoul.Fijn dat je weer terug komt.Dank voor je reisverhalen.
Welkom !! Epi

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!