Ellemiek in Toronto

Toronto

Afgelopen vrijdag ben ik naar toronto gevlogen. Na een goed vlucht landde het vliegtuig met een half uur vertraging rond 21:30 op het vliegveld, en het duurde nog bijna een uur voor ik met mijn koffer buiten stond. Mehdi stond me op te wachten en het was echt heel fijn om hem weer te zien. We hebben de bus en metro genomen naar het B&B waar we verblijven.

Zaterdag hebben we niet zo veel gedaan. We zijn naar China town en de Kensington market gelopen en hebben daar weer veel nieuwe winkels gezien. Het was mooi weer dus veel mensen zaten op terrasjes en buiten te eten.

Zondag zijn we naar de Steam Whistle Brewery gegaan. Je krijgt hier een rondleiding door de brouwerij, en je mag een hoop bier proberen. Ik kreeg ook een glas, maar heb maar een paar slokjes gedronken. Ik hoe niet van bier. Bij deze brouwerij maken ze alleen Pilsner bier. Het aparte is dat het in een oude locomotiefloods ligt. Deze locomotief loods heeft een grote draaischijf om locomotieven om te draaien en 32 ruimtes waar locomotieven ondergebracht konden worden voor onderhoud. Deze loods is een historisch gebouw en het is een van de weinige loodsen die in Canada nog bestaat. De meeste zijn allemaal afgebrand. Deze bestaat nog omdat ze hier een speciaal systeem gebruikten om de locomotiefen op stoom te houden zonder dat ze daarvoor kolen en vuur in de locomotief hoefte te gebruiken. Hierdoor waren ze milieu vriendelijker. Er staan nog steeds locomotieven tentoongesteld en er is veel infomatie over de loods en de Canadese spoorwegen.

De brouwerij is een van de milieu vriendelijkste in de wereld, met een hoop recycling en ze gebruiken ook speciale glazen flessen die wel 42 keer hergebruikt kunnen worden, en niet maar 12 tot 15 keer zoals de meeste bierflesjes. De naam Steam Whistle komt trouwens niet van het feit dat ze in een locomotief loods gevestigd zijn. Een stoom fluit gaf vroeger het einde van de werk dag aan en daarmee dus ook het moment dat je van een biertje kon gaan genieten. Het is een gelukkig toeval dat ze op in die trein loods terecht gekomen zijn.

Het was een heel interessante toer en als misschien gaan ik hem nog wel eens volgen, maar dan op een door de weekse dag, als de brouwerij ook in bedrijf is. In het weekend zijn er wel rondleidingen, maar gebeurt er niet veel in de fabriek.

Mehdi

Het was echt heel fijn voor mij ook om jou weer te zien!

Harry

Hi Ellemiek

Ook hier vlak bij ons is een bierbrouwerij (de Alfa- brouwerij) waar niet zo veel bier meer wordt gebrouwen. Ze leven van groepen die voor excursies komen en daarna bier drinken in het "proeflokaal". Volgens mij is Geertje er ook eens geweest met een uitstapje van de uni!

Hendrik

De Alfa brouwerij groeit jaarlijks sterk en heeft
april 2012 nog een aantal grote tanks geplaatst
om aan de productie te kunnen voldoen.
Harry beter op de hoogte blijven...